Idag tänkte jag skriva om instruktörskunskap A och då den praktiska delen. Vi har även mycket teori i ämnet så det får bli ett eget inlägg senare.
Varje måndag fram till praktiken har vi haft lektioner för varandra. Vi delar upp klassen i två grupper med 10 i varje. En i varje grupp håller lektionen och de andra rider på lektionen. Man byter hästar med varandra så på dessa lektioner rider man inte sin egen häst. Det är kul att prova de andras hästar samtidigt som det är lättare för den som står på backen att hjälpa till när alla sitter på nya hästar. Jag kan säga att man inte är så kaxig när man ska försöka hjälpa någon på sin första lektion när eleven sitter på en häst som den har tränat och tävlat i några år. Det är lätt att tänka "jag kan väl inte hjälpa henne, hon som ridit så mycket längre än jag". Då faller man dessutom pladdask och självförtroendet också.
Ämnena som man undervisar i kan vara allt möjligt i både hoppning och dressyr. Jag har haft tex galoppfattning, skänkelvikning och bomserier. Ämnena lottas ut, tror jag. Vi blir i alla fall tilldelade ämnet. Sen gör man ett utförligt lektions-PM och lämnar till Eva där det står vad man ska göra, övningar, tider, uppvärmning osv. Sen håller man sin lektion medans Eva "stoneface" Sylvén sitter och skriver vad man gör bra och hur man formulerar sig och vad man ska utveckla. Sen när lektionen är slut så får ryttarna ge sin bild av lektionen, positivt och konstruktivt. Efter det har man ett individuellt samtal med Eva där man grundligt går igenom lektionen och så får man sitt papper.
All denna feedback som man får ger otroligt mycket och all feedback som man ger varje vecka när man rider lektionerna ger också jättemycket. Man får tänka hela tiden, vad är bra? och vad kan jag förändra och hur? Det är oftast ganska lätt att säga att något inte var bra men man får bita sig i tunga om man inte tänkt ut något svar på hur man hade velat gjort istället. På precis samma sätt som det är lätt att säga bara "bra" tills man får frågan vad var bra? Att lära sig att tänka så har man nytta av i vardagen utanför stallet också. Jag tror samhället skulle fungera bättre om alla som någonsin framför kritik hade ett svar på hur man skulle förändra också. Dessutom tas man på betydligt större allvar om man kan ge konkreta exempel. Om jag klagar på min sambo här hemma så tycker ju han självklart inte likadant och han ska alltid ha massa j***a exempel på tillfällen när han har agerat si eller så... och jag blir förbannad förstås. Men det är självklart lättare att ändra sig eller agera annorlunda om man får reda på hur. Med all den här skolträningen har jag också lättare att hitta exempel...jag har byggt upp ett lager...
Det var några som var lite oroliga inför det här med att byta hästar med varandra i början men jag jag meddela att ingen häst har blivit förstörd eller mått dåligt på grund av det. Snarare har vi kunnat ta hjälp av varandra för att lösa problem som uppkommer med ens egen häst.
Såhär kan ett PM för galoppfattning se ut:
Uppsittning och utrustningskontroll 5 min
Inledning 14 min
Skritt lång tygel, kort tygel med varvbyte
Trav lättridning, ridvägar och övergångar
Galopp längs fyrkanten med tempoväxlingar och volter
Genomgång 5 min
Samling linje, volten vid A
Galoppfattning
Syfte
Skänkel
Tygel/Ställning
Vikthjälp
Förberedelse för fattning och avbrott
Presentation av övningen
Kontrollfrågor
Några frågor?
Övning 1, 13 min
Här står det hur övningen ska gå till
Övning 2, 13 min
Här också
Reservövning
Här finns en övning om man skulle behöva den...
Avslutning 10 min
Trav lättridning längs fyrkantsspåret med serpentiner längs långsidorna
Skritt lång tygel-personliga kommentarer.
Uppställning
Några frågor?
Avsittning
När man är inne i skolan är självklart måndagar, en av de dagar man ser fram emot. Det ger så mycket varje gång och det är ju faktiskt just därför som man är där egentligen...
Ska jag skriva några ord om Eva? Det hjälper ju inte nästa års klass eftersom Eva är våran nästa år också... De som söker in till YH i höst kommer att ha Susanne Axén i instruktörskunskap och som mentor.
Eva är i alla fall inte alltid ett stoneface. Det är bara när hon sitter i ridhuset med papper och penna. Eva är grym på kommandon och tillsägelser och hon hör vartenda litet småord som man råkar lägga in fast att hon sitter på andra sidan manegen. Ibland tror jag hon kan höra att man andas och sen tänka: "men, var hon tvungen att andas just där, hon skulle gjort det efter hon sagt bokstaven men innan hon sa ridvägen..." Nej, skämt och sido, hon drillar oss väldigt bra med kommando-orden och hon har svar på alla frågor, jämt. Vad ni än undrar, fråga Eva. Hon kan säkert lösa både världssvälten och ekonomikrisen. För världssvälten säger hon bara "formera avdelning!! Avdelning halt!" För ekonomikrisen säger hon "2 steg, tillbaka marsch". Gu vad elak jag är mot Eva känner jag... Bäst att skärpa mig, jag har ju ett år kvar.... Eva är väldigt ödmjuk, skämtsam och alltid väldigt glad. Samtidigt som hon har distans och kan hålla den. Hon är rak, ärlig och öppen och kan som sagt alltid besvara frågan om "HUR?".
Nu ska jag ta och gå ut i solen lite. Jag har jobbat på salongen fram till 14 och rida tänkte jag göra närmre kvällen. Jag blir så seg när det är varmt. Dock har jag ju en portugisisk häst som inte borde vara påverkad något särskilt av värmen men hans matte ska ju också ta i lite.
Rid fint!
//Maja
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar